Charakteristika školy

Atmosféra školy – výchovný aspekt

"Kultivovaná osobnost je výsledkem vhodné výchovy" (Sokrates).

"Prostředí školy tedy musí žáky i učitele vést ke kultivovanému a slušnému chování a jednání v každé situaci. Prostředí by mělo představovat jakýsi ideál, kde se žáci a učitelé mohou na sebe spolehnout, důvěřují si a mohou se spolehnout na vzájemnou pomoc: "druhá rodina", "druhý domov", kde je základem altruismus a asertivita: nezištná pomoc bez nároku na odměnu, úspěch jedince je náš společný úspěch, je potlačena závist, žárlivost, všichni jsou součástí celku, všichni nesou část zodpovědnosti.

Škola je významným socializačním prostorem jako nástroj sociální integrace a individuální diferenciace. Je to prostor sociálního styku, který ovlivňuje a utváří postoje k druhým lidem – měla by tu být návaznost na výchovu v rodině.

Z tradice je škole připisována ochranná funkce (zneužívání dítěte ze strany dospělých ve všech směrech: sex, práce, překračování obvyklé společenské konformity atd.). V současné době: ochrana před neurotizujícími vlivy společnosti v postmoderní civilizaci.

Škola představuje "úschovnu pro lidské ideály": morální hodnoty a lidské cnosti."

(Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav; Slavík, Jan: Pedagogická psychologie pro učitele, Grada, 2018)

Výše uvedený text (nejsou to jediní odborníci, kteří mají shodný názor, vybrali jsme je, protože dobře znají české prostředí, zvl. R. Jedlička je praktikující psychoterapeut, který se věnuje hlavně dospívajícím) vyjadřuje naši představu o filosofii školy. Stále ještě věříme (i když kyberprostor vnucuje dnešním generacím něco jiného), že pravda, upřímnost, smysl pro spravedlnost, reálné posouzení při zaujímání postojů, až po sdílenou radost, jsou základní lidské hodnoty, že je třeba umět odlišovat sociální role privátní a veřejné, že rodina a práce jsou základem smyslu života.

Nedostatek sebereflexe současných generací, nedostatek zdravé ctižádosti, neschopnost rozlišit realitu a představu o ní, vytknout si dlouhodobé cíle, jsou v současnosti velkým "oříškem" pro vzdělávací zařízení – a to i v našem prostředí, kdy, zvl. v praktických předmětech (zrcadlo a visuální srovnání) se to zdálo jednodušší a zřejmé. Naučit studenta reálnému pohledu a porozumění složitému světu, který ho nyní obklopuje, je základním smyslem výchovné části vzdělávacího procesu.

Ve specifickém prostředí výběrové školy, kde se všichni znají a vědí o sobě, kde pedagogové pracují se studenty s podobnými specifickými cíli, kdy profil absolventa je jednoznačně dán, považujeme objektivní a upřímné hodnocení na základě reálných studijních výsledků za jediné možné. Vzájemná důvěra pedagogů, studentů a rodičů je bezpodmínečně nutná.

Specifické aspekty taneční výchovy

  1. Fyzický vzhled: Hlavním uměleckým nástrojem současného tanečního divadla je tanečníkovo tělo, tedy "mluví" celým svým tělem. Je preferována, na rozdíl od období romantických baletů, spíše různorodost fyzického vzhledu – za předpokladu, že je naprosto patrný svalový reliéf – včetně přirozeného vzhledu: barva vlasů a nehtů, jejich délka a úprava, absence tetování, piercingu, náušnic, náhrdelníků, prstenů, hodinek a náramků – mimo jiné i bezpečnostní důvody!
  2. Specifické volní vlastnosti: Stejně jako u vrcholových sportovců: výjimečná vůle, která umožní opakování pohybových stereotypů v tréninku a dodržování životosprávy při sledování vyššího cíle.
  3. Specifické charakterové vlastnosti: Na rozdíl od sportu, musí tanečník podávat standardní výkon nejen fyzický, ale i psychický. Jde o senzomotorický výkon, kdy představivost a prožívání hraje zásadní roli. Navíc se musí naučit profesionální spolupráci se všemi zúčastněnými (ostatní tanečníci, pedagog, choreograf atd.) bez ohledu na intuitivní osobní přání, sympatie či antipatie.

Životospráva a zdravý životní styl je součástí osnov: konkrétně anatomie a fyziologie v první polovině studia a podruhé v 7. a 8. ročníku, podrobněji, v rámci předmětu společenské vědy a umělecko-pedagogická příprava.

Profesionální psychologická podpora při rizikovém chování

Rizikové chování: jako agrese, šikana, kyberšikana, rizikové formy komunikace prostřednictvím multimédií; násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie; záškoláctví, závislostní chování, užívání návykových látek, netolismus, gambling atd.

V tomto smyslu, jako specifická taneční konzervatoř, máme "laťku" nastavenu výše, než je u jiných typů škol reálné. Prostředí již vybraných jedinců a cíle vzdělávací koncepce "konzervatoř – gymnázium" nám to umožňují. Důsledně se soustřeďujeme na krátkodobou absenci, zvl. u mladších ročníků (brání pokroku zvl. v praxi) a pečlivě rekognoskujeme přímou i nepřímou komunikaci mezi studenty.

Podpora talentů (viz Školský zákon, vyhláška č. 27/2016):

Všichni úspěšní studenti se po celou dobu studia účastní periodických uměleckých akcí: Vánoční taneční scéna, Mezinárodní týdny tance, Taneční učitelé roku, Dny otevřených dveří v Domě tanečního umění, programy pro mládež FOK, na závěr školního roku jsou to Absolventská a Závěrečná představení.

Od 3. ročníku nabízíme studentům s vynikajícími výsledky členství ve vlastních uměleckých tělesech, která prostřednictvím výběrového repertoáru a profesionálního produkčního a technického zázemí plní rozsáhlou veřejnou uměleckou činnost, resp. kulturní službu.

V rámci spolupráce s jinými profesionály oboru nabízíme studentům kvalitní představení tanečního divadla jako studijní nadstavbu.

Hodnocení výsledků studia – viz bod 10 Školního řádu

  1. Teorie: hodnocení dle klasifikačního řádu 1–5.
  2. Praxe: komisionální zkoušky, vždy na konci pololetí dle Školského zákona.
  3. Slovní hodnocení každé čtvrtletí: pedagogický sbor na poradě hodnotí individuálně každého studenta, vyjádří pochvalu za viditelný pokrok či vynikající výsledky. Pokud však dojde k závěru, že je nutné individuální upozornění na nedostatečné výsledky, vyjádří to slovně a nabídne způsob nápravy (např. je třeba zlepšit výsledky v předmětu angličtina, je třeba individuálně zlepšit pasivní rozsah apod.).

    Pozn. Pokud pedagogická rada dojde k závěru, že rozvoj a pokrok studenta probíhá dle očekávání, není uveden v seznamu slovního hodnocení.

  4. Hodnocení individuálního pokroku v praxi: příloha k vysvědčení každé pololetí, z hlediska praxe je to pro studenta zásadní informace (všichni studenti nezačali se stejnou úrovní rozvoje talentu, vstoupili do procesu později, byl dlouhodobě nemocen apod.) je tedy důležité, aby si byl vědom svého osobního pokroku.

© Pedagogický sbor, vedení, ředitel 2024

Docházka do školy

Z praxe víme, že na základních školách (a dokonce i na gymnáziích) není docházka prioritou. Ale pro odbornou a přísně výběrovou školu - taneční konzervatoř je soustavná dlouhodobá výkonnost naprosto zásadní: takoví studenti ruší a nabourávají celý výchovně-vzdělávací i umělecký proces a jejich tělo nepravidelnou zátěží vysloveně trpí.

Reálné důvody:

A/ Výuka v praktických předmětech: Každý odborník (fyziolog, psycholog, fyzioterapeut, trenér, pedagog) na sport, tanec či podobnou fyzicky náročnou výchovu potvrzuje, že zásadní je pravidelný režim výuky, přesně dávkovaný v denním a týdenním fermanu rozloženém do celého školního roku (cca 42 týdnů). Zásadní je tedy častost a pravidelné opakování, které vedou ke zdravému vývoji, soustavnému pokroku a následné úspěšnosti v oboru.

Pro laika to možná zní absurdně, ale studentovi se pravidelná fyzická zátěž musí stát "potřebou", v tomto smyslu musí rozvíjet své volní vlastnosti. Další součástí je rozvoj emoční inteligence, kdy student cítí zodpovědnost nejen za své výsledky, ale potřebou se mu stane spolupráce a pocit sounáležitosti s celou skupinou (a to nejen v době před představením).

"Tanec procvičuje celou bytost. Pomáhá vám cítit se ve svém těle jako doma, orientovat se a chápat vaše vnitřní prožívání. Více než toto, tanec rozvíjí vaši vnitřní disciplínu, vaši citlivost k ostatním a vaše vědomí vlastních pocitů – cenné síly ve vašem každodenním životě. Nejlepší ze všeho je, že zahrnuje uvolnění energie, která vám umožní tančit jen pro radost ze života."

(Cohan, Robert: Dance Workshop, úvod, London Contemporary Dance School, 1986)

B/ Neméně důležité jsou i hodiny teorie. Protože naše Školní vzdělávací koncepce "konzervatoř-gymnázium" klade značný důraz i na teoretické vzdělání, je didaktika a metodika v jednotlivých předmětech nastavena tak, aby se student co nejvíce naučil při hodinách ve škole. Naše statisticky podložená zkušenost ukazuje, že nejúspěšnější u maturity a absolutoria jsou studenti, obrazně řečeno: téměř se 100% docházkou po dobu studia (patrné je to zvláště u chlapců).

  1. Zásadní důvod absence je nemoc: studenta omlouvá zákonný zástupce 1. den nepřítomnosti mezi 7,30 – 8,00 prostřednictvím systému Edookit. Ukončení absence a také krátkodobé plánované absence v průběhu dne jsou důležité informace pro koordinaci dopravy na internát, do bazénů, do divadla, případně na další školní akce.
  2. Plánovaná nepřítomnost (návštěva lékaře apod.): pokud je to jen na 1 den: student nahlásí nepřítomnost třídnímu pedagogovi, zákonný zástupce následně zaznamená na Edookit.
  3. Pokud je to více dní (rodinná dovolená apod.): zákonný zástupce podá na vedení školy písemnou žádost, prostřednictvím třídních pedagogů praxe i teorie se shromáždí reálné informace, na jejich základě vedení konzervatoře vydá rozhodnutí (v žádosti by z důvodů etikety měl být uveden konkrétní důvod).
  4. Pokud student z jakýkoliv důvodů nemůže vykonávat praxi, bude vedení konzervatoře respektovat pouze lékařské doporučení, kde bude jasně a přesně uvedena míra omezení a délka nutné absence – viz Školní řád bod 11.

Poznámka k bodu ad 4:

Pokud student dochází jen na teorii, nemusí se účastnit praktické lekce (aktivní sledování lekce bez fyzické účasti je velmi psychicky náročné), pokud si jeho přítomnost nevyžádá pedagog (výuka repertoáru apod.). Čas může využít k teoretickému studiu doma nebo ve školní studovně, zákonný zástupce by měl převzít kontrolu nad smysluplným využitím tohoto času.

Rehabilitační program:

V konzervatoři je k dispozici rehabilitace, masáže, posilovna.

  1. Minimálně každý 3. týden má student povinnou rehabilitaci v bazénu (+ vířivky, sauna apod.) – omluva: dtto docházka do školy.
  2. Na začátku i v průběhu školního roku pedagog praxe (konzultace s terapeutkou) může určit studentovi, pokud identifikuje drobnou anatomickou vadu či jiný fyzický nedostatek, povinnou individuální rehabilitaci, na kterou student dochází k terapeutovi, popř. terapeut mu zadá individuální cvičení.
  3. Každý student má denně k dispozici čas 8,00 – 8,30 u terapeuta v případě, že má akutní fyzické potíže.
  4. Každý student se může zapsat do týdenního rozpisu na masáž či rehabilitaci (po dohodě s terapeutem), doporučen je čas polední přestávky, čas teorie (po dohodě s příslušným pedagogem).
  5. Pro závažné pohybové či fyzické potíže má konzervatoř trvalou smlouvu s ortopedickou kliniku AVE Clinic (ORTOPEDICKO-TRAUMATOLOGICKÉ CENTRUM, Londýnská 160, Praha).
  6. Studenti 1. ročníku absolvují v rehabilitaci konzervatoře vstupní prohlídku, podle jejích výsledků jsou ordinovány konkrétní rehabilitační procedury.

Stipendijní program:

Pro studenty, jejichž rodiče by nemohli platit příspěvek na nadstandardní program, Správní rada přiděluje stipendium: hlavní ekonom vypracoval metodiku, podle které je přidělena výše stipendia. Stipendium je pak na každé pololetí podmíněno studijními výsledky studenta (individuálně, dle reálných možností studenta).

Návštěva představení

V rámci podpory talentu je součástí vzdělávacího programu profesionální zázemí pro produkci a realizaci tanečního divadla (viz Atmosféra školy, Podpora talentů). Výchovný záměr spočívá ve vzájemné podpoře (spolužák interpret – spolužák divák – jako divák si tříbím vkus a mám možnost srovnání, mohu podpořit propagaci a medializaci představení) a loajalitě ve smyslu: jsou to "naše akce".

© Pedagogický sbor, vedení, ředitel 2024

Profil absolventa

          1) uplatnění v praxi:

- umělec interpret

- umělec choreograf

- učitel tance

- pokračování studia na vysoké škole

         2) odborné kompetence:

- prakticky i teoreticky ovládá základní taneční techniky

- odbornou komunikaci ovládá v mateřském i cizím jazyce

- praktickou i teoretickou znalost umí uplatnit pro vlastní umělecké ztvárnění stejně jako v odborné komunikaci, ve výchovně-vzdělávacím procesu, pro uměleckou tvorbu

- uvědomuje si nutnost celoživotního vzdělávání a flexibility na základě změn v tanečním oboru

- dovede využít znalostí historie a současných trendů svého i ostatních uměleckých oborů pro emancipaci, originalitu a prestiž tanečního umění

- dovede využívat moderní komunikační technologie pro získávání informací, komunikaci, propagaci, marketing či produkci tanečního umění

        3) klíčové kompetence

- dovede uplatnit kvalitní slovní zásobu a estetiku mateřského i cizího jazyka při řešení obecných sociálně problémových komunikativních situací, pro pedagogickou činnost, pro organizaci a spolupráci skupiny

- dovede vědomě využít estetiky exteriéru, chování a jednání při řešení obecných sociálně problémových komunikativních situací, pro pedagogickou činnost, pro organizaci a spolupráci skupiny

- dovede využít transferem přenesené hodnoty a morálku tanečního umění do občanských postojů a obecného sociálního prostředí: upřímnost, otevřenost, pravdivost, schopnost sebereflexe, pragmatismus, loajalitu, originalitu, nadhled, smysl pro humor....

- dovede využívat moderní komunikační technologie pro získávání informací a komunikaci

Způsob ukončení vzdělávání, stupeň dosaženého vzdělání

1) absolutorium

Vzdělávání v konzervatoři se zpravidla ukončuje absolutoriem v konzervatoři (viz školský zákon). Dokladem je vysvědčení o absolutoriu v konzervatoři a diplom absolventa konzervatoře. Konání absolutoria se řídí školským zákonem a příslušným prováděcím právním předpisem

− teoretická zkouška z odborných předmětů: dějiny tance (tanec, divadlo),
                                                                             dějiny umění (hudba, výtvarné umění)

− absolventská práce a její obhajoba

− absolventský výkon

− zkouška z umělecko – pedagogické přípravy

K absolutoriu může žák přistoupit po vykonání:

- maturita (viz níže)

- komisionální zkoušky z českého a anglického jazyka

2) maturita

Žáci ukončují vzdělávání také maturitní zkouškou po osmém ročníku (§ 89 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb. – školský zákon). Dokladem je vysvědčení o maturitní zkoušce. Konání maturitní zkoušky se řídí školským zákonem (§ 72 odst. 1-4, část 3.) a příslušným prováděcím právním předpisem.

- společná (státní) část maturity: didaktický test: český jazyk, anglický jazyk

- profilová část maturitní zkoušky: ústní zkoušky: český jazyk a literatura, anglický jazyk, dějiny tance, dějiny umění, popř. volitelné předměty

- praktická odborná část: zkouška z klasického a současného tance, včetně příslušného repertoáru